HARI RADIO SEDUNIA

Tuesday 12 February 20130 comments



TAHUKAH ANDA?

Hari ini, 13 Februari 2013 merupakan Hari Radio Sedunia (World Radio Day). Hari peringatan sejarah lahirnya radio serta perkembangannya yang sehingga kini mampu bertahan di kala transformasi teknologi informasi masa kini semakin berkembang dengan pesat.

Badan PBB untuk pendidikan, organisasi, dan kebudayaan UNESCO mengumumkan hal tersebut melalui siaran persnya, dengan ungkapan “transformational power of radio“,pada persidangan ke-36 pada 3 November 2011 lalu.

Tanggal 13 Februari dipilih sebagai hari peringatan radio sedunia bagi menandakan lahirnya United Nations Radio pada tahun 1946. Idea awalnya datang dari Spanish Academy of Radio yang merupakan ahli UNESCO yang menganggap radio sebagai salah satu instrumen penting dalam perubahan sosial dunia.

Hari ini dianggap penting sebagai usaha menghargai mereka yang pernah atau sedang bekerja di industri radio di seluruh dunia sekaligus mengakui bahawa kekuatan radio yang mampu memberikan impak yang besar dan keuntungan kepada semua individu dalam menyampaikan informasi, menjadi alat perhubungan dan penyatuan masyarakat.

Radio juga dilihat medium perantaraan yang mampu bertahan sehingga kini dan sekaligus menguasai perkembangan informasi abad ke-21.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : | |
Copyright © 2011. Sagetmawon - All Rights Reserved